Convorbirea a unsprezecea
Despre energiile necreate
342. Ce intelegem prin energiile necreate ale lui Damnezeu, dupa invatatura
Bisericii Ortodoxe ?
Prin cuvintele " energii necreate ale lui Dumnezeu " se inteleg lucrarile felurite
ale lui Dumnezeu prin care El lucreaza si a lucrat din veac la facerea si conducerea
lumii vazute si a celei nevazute. Despre aceste energii sau lucrari necreate
ale lui Dumnezeu sa se vada in disputele teologice ale Sinodului VI Ecumenic
din Constantinopol ( 681 ), in care se arata clar despre cele doua firi si cele
doua vointe ale firii dumnezeiesti si umane a lui Hristos. Prin aceste energii
sau lucrari necreate, Dumnezeu misca creatia Sa si Se misca si El insusi, ramanand
totusi nemiscat si neschimbat. Energiile necreate izvorasc din dumnezeirea comunl
a celor trei ipostasuri ale Prea Sfintei Treimi. Prin energiile necreate se
impartaseste omul de darul lui Dumnezeu, iar nu de fiinta Sa, care ramane pururea
neatinsa de vreo zidire a Sa vazuta sau nevazuta.
343. Ce putem spune despre energiile necreate, pe intelesul tuturor ?
Am zis ca aceste energii necreate ale lui Dumnezeu, pe limba noastra romaneasca
se pot numi si lucrari ale lui Dumnezeu. Ca sa inteleaga oricine felurimea acestor
energii sau lucrari necreate ale lui Dumnezeu, trebuie sa stie si sa inteleaga
ca la Dumnezsu energiile Duhului Sfant sunt nenumarate.
Din aceste multe energii este bine a cunoaste macar pe unele din ele, care sunt
: puterea Sa cea atotcreatoare si nemarginita (Psalm 32, 6,13); puterea Sa cea
atotstiutoare (I Regi 2, 3; Iov 9, 4,12-13); puterea Sa cea atotsfintitoare
(Isaia 57,15; Ieremia 1, 5; Galateni 1,12) etc.
Alta este puterea Sa cea atotvazatoare (Psalm 32,13), alta este puterea Sa cea
atotcuprinzatoare si alta este pronia Lui dupa cuvantul : " Cel ce da hrana
la tot trupul... " (Psalm 135, 25). Toate aceste energii sau puteri ale lui
Dumnezeu izvorasc din fiinta Sa. Prin ele Dumnezeu trimite darurile Sale cele
necreate la toate zidirile care lucreaza in multe feluri in toate cele vazute
si nevazute.
344. Cum luceaza Dumnezeu prin energiile Sale in ingeri, in natura si in oameni
?
Lucreaza in toata zidirea precum voieste si precum stie ca este de folos. Prin
dumnezeiestile energii, " pe ingeri ii face duhuri si pe slugile Sale para de
foc "; planetele si intreg universul le conduce, iar pe oameni ii umple de intelepciune,
de credinta si de tot felul de daruri, spre mantuire.
345. Cum lucreaza Dumnezeu prin energiile Sale crestini si in cei care nu sunt
crestini ?
La crestinii cei botezati in numele Prea Sfintei Treimi, lucreaza prin darul
cel felurit al Duhului Sfant (I Corinteni 12, 4-6), iar la popoarele pagane
lucreaza prin pronia, prin mila si nemarginita Sa putere si intelegere (Romani
9, 15-16), caci Dumneznu nu este numai al crestinilor, ci al tuturor popoarelor
(Psalm 116,1-2).
346 Ce legatura este intre energiile necreate ale lui Dumnezeu si harul Sfantului
Duh pe care-l primeste crestinul la Sfantul Botez ?
Harul Prea Sfantului Duh este una dintre energiile divine si face pe crestini
prin Botez fii ai lui Dumnezeu dupa dar (Tit 3, 3-5; Ioan 3,1), iar harul Duhului
Sfant, dupa care primim infierea cea dupa dar, vine la noi prin energia cea
atotsfintitoare a lui Dumnezeu. Nu se trimite fiinta lui Dumnezeu la om, ci
harul, dupa cum zice dumnezeiescul parinte Ioan Gura de Aur ca " Dumnezeu nu
se trimite, ci harul. Nu Duhul curge din har, ci harul curge din Duh" (Vezi
si Filocalia, vol. 7, Bucuresti,1977, p. 218).
347. Cand omul cade in pacate de moarte, se indeparteaza de la el harul Sfantutui
Duh primit la Botez ?
Darul Sfantului Duh, care se trimite la Sfantul Botez prin lucrarea lui Dumnezeu
cea atotsfiintitoare, lucreaza in om dupa masura credintei lui, fiindca el este
fagaduit de Dumnezeu celor ce vor crede in El (Isaia 44, 3; 59, 11; Iezechiel
36, 27). Darul Sfantului Duh se da omului care se roaga, crede in El si se pocaieste
de pacatele sale (Luca 11,13; Fapte 8,15; 2, 38).
Insa darul Prea Sfantului Duh se departeaza de om din cauza pacatelor sale grele.
Dar daca omul isi cunoaste greutatea pacatelor sale si se va intoarce din toata
inima cu credinta tare spre Dumnezeu, atunci - prin energia lui Dumnezeu cea
atotsfintitoare - iarasi va dobandi de la Dumnezeu darul Prea Sfantului Duh
pe care l-a pierdut prin pacat. Iar de va ramane crestinul in pacate grele si
nu se va intoarce prin pocainta si fapte bune catre Prea Bunul Dumnezeu, unul
ca acela ramane in osanda si intuneric fata de darul lui Dumnezeu. Caci Dumnezeu
nu mantuieste cu sila pe om, caci El nu este spargator de usi (Apocalipsa 3,
20).
348. Pana la Sfantul Grigore Palama (sec. XIV), teologul energiilor necreate,
ce invatau Sfintii Parinti despre energiile divine ?
Pana la Sfantul Grigore Palama, Sfintii Parinti cei vechi si mari luminatori,
ca : Sfantul Vasile cel Mare, Sfantul Grigore Cuvantatorul de Dumnezeu, Sfantul
Ioan Gura de Aur, Sfantul Atanasie cel Mare si multi altii ziceau ca energiile
necreate ale lui Dumnezeu sunt lucrari si desavarsiri ale insusirilor Lui (vezi
Dictionar de Teologie Ortodoxa, Pr. Prof. Ioan Bria, Bucuresti, 1981, p.141-143).
Energiile divine lucreaza taina mantuirii in oameni prin darul Duhului Sfant
si prin darurile ce izvorasc din El. Caci atat harul cat si darurile harului
sunt energii necreate ale lui Dumnezeu.
349. Intelepciunca lui Dumnezeu, adica Sophia, este si ea una din energiile
necreate ale lui Dumnezeu ?
Intelepciunea si atotstiinta lui Dumnezeu sunt si ele desavarsite energii ale
Sale (I Regi 2, 3; Iov 12,13; Pilde 8,14). Intelepciunea lui Dumnezeu este preainalta
(Iov 21, 22; 28, 24; Daniel 2, 21; Fapte 15,18). Intelepciunea si stiinta lui
Dumnezeu sunt neratacitoare (Iov 36, 3). Intelepciunea lui Dumnezeu este nemarginita
si nemasurata ( Psalm 91, 5; Psalm 146, 3; Isaia 40, 28; Romani 11, 33); este
mai presus de intelegere (Psalm 138, 5-9), nu are hotar si lucreaza in creatia
lui Dumnezeu in multe feluri (Efeseni 3,10).
350. Ce legatura dumnezeiasca nepatrunsa este intre intelepciunea si pronia
lui Dumnezeu ? Cum lucreaza una si cum cealalta ?
Atat intelepciunea cat si pronia lui Dumnezeu sunt energii dumnezeiesti necreate
si Dumnezeu lucreaza mai presus de mintea omului dupa voia si planurile Lui
necunoscute de noi (Ieremia 32, 19; I Corinteni 1, 21).
351. Cum se impartaseste omul din intelepciunea divina ? Care este legatura
intre intelepciunea lui Dumnezeu intelepciunea omului, mai ales a sfintilor
?
Toata intelepciunea oamenilor vine de la Dumnezeu (Facere 41, 38-39; Iesire
28, 3; 31, 3-6). Deosebirea intre intelepciunea lui Dumnezeu si cea a oamenilor
este ca intelepciunea lui Dumnezeu este preasfanta si nemarginita pentru ca
izvoraste din fiinta Lui cea necreata si atotcuprinzatoare (Romani 1 1, 33;
Psalm 91, 4-5); iar intelepciunea oamenilor credinciosi si sfinti este izvorata
din darul Duhului Sfant dat lor de Dumnezeu, fiind marginita si dupa masura
credintei fiecaruia (Facere 18, 19; I Regi 16, 12-13; II Paralipomena 16, 9;
Iov 14,16).
352. Oamenii indumnezeiti si sfinti " purtatori de Dumnezeu" poarta in ei mai
multe daruri si o mai mare parte din energiile necreate ale lui Dumnezeu ?
Duhul este unul, iar darurile sunt impartite si felurite, dupa vrednicia fiecaruia
(I Corinteni 12, 4). La fel si lucrarile sunt felurite, dar acelasi Dumnezeu
lucreaza toate intru toti (I Corinteni 12, 6).
Daca darurile si lucrarile Duhului sunt felurite, apoi si energiile necreate
prin care Dumnezeu trimite darurile Sale celor sfinti si credinciosi sunt felurite.
Caci prin energia sfinteniei ii sfinteste, prin energia cea duhovniceasca si
atotluminatoare ii lumineaza si prin energia proniei Sale poarta grija de ei.
Caci darurile lui Dumnezeu sunt felurite, dar din acelasi Duh Sfauit izvorasc.
353. Energiile necreate lucreaza in om de la zamislire ? Dar harul Duhului Sfant
il primeste omul numai la Sfantul Botez ? Sau i se mai adauga noi daruri in
cursul vietii, dupa masura sfinteniei personale ?
De la zamislire, in cei mai multi oameni lucreaza numai energia sau puterea
lui Dumnezeu atotcreatoare, apoi pronia si altele. Iar darul Prea Sfantului
Duh, prin care omul devine fiu al lui Dumnezeu dupa dar, il primeste cand se
boteaza in numele Prea Sfintei Treimi (Tit 3, 3-5; I Ioan 1, 2; Fapte 2, 38).
Celelalte daruri diferita, precum al inainte-vederii, al proorociei si al vindecarilor
se dau ulterior omului de la Dumnezeu dupa voia Lui (I Corinteni 12, 11) si
dupa masura credintei (Galateni 3, 5), pentru intarirea Bisericii (I Corinteni
12, 7) si pentru convertirea necredinciosilor (I Corinteni 14, 10). Darurile
lui Dumnezeu trebuie sa fie intru bunatate, spre folosul tuturor (I Corinteni
4,1-2; I Timotei 4,14; I Petru 4,10).
354. Ingerii se impartasesc si ei din energiile necreate ale lui Dumnezeu ?
Ingerii, ca si oamenii, au fost creati de Acelasi Dumnezeu si se impartasesc
si ei de felurite energii ale lui Dumnezeu, precum intelepciunea, sfintenia
si altele.
355. Diavolii poarta si ei o parte din energiile necreate ale lui Dumnezeu ?
Nici o zidire a lui Dumnezeu nu poate fi lipsita de una sau mai multe energii
necreate ale lui Dumnezeu, deoarece Dumnezeu este nescris imprejur si necuprins
pretutindenea, aratandu-se in toate si peste tot. Dumnezeu este si in satana
si in diavoli, fiindca este necuprins si pe toate le cuprinde. Deci, precum
satana este in vazduh dar nu se vatama, fiind si Dumnezeu de fata acolo, si
precum pacatul este prezent in suflet, asemenea si darul lui aste prezent in
suflet, nimic vatamandu-se sau amestecandu-se, intunericul cu lumina, nici nu
poate rautatea sa aiba impartasire cu curatenia.
Deci la Dumnezcu nu este nici o rautate ipostatica de vreme ce El nu se vatama
de nimic (Sfantul Macarie cel Mare, Cuvantul 16, Omilii, Bucuresti, 1775). Energiile
lui Dumnezeu care sunt in diavoli formeaza puterea Lui cea atotstapanitoare,
deoarece diavolii nu pot face nimic fara voia si ingaduinta lui Dumnezeu (Iov
1,12-13; 2, 4-7; II Corinteni 12).
356 De ce nu-si retrage energiile divine de la ingerii cazuti ci ii lasa sa
ne faca rau si sa ne impiedice de la mantuire ? Se poate spune ca diavolii folosesc
puterea divina data lor la pierderea sufletelor omenesti ?
De mare nevoie este ca Dumnezeu sa nu-si retraga puterea Sa atotstapanitoare
acum din ingerii cei rai, caci daca ei ar fi lasati liberi ar face din lume
un al doilea iad. Numai la sfarsitul lumii va fi dezlegat satana timp de 1260
de zile (trei ani si jumatate) spre a lucra asupra celor credinciosi cu inselaciunile
sale (I Ioan 2,18) si multi antihristi vor fi in timpurile din urma (Matei 24,
12; II Tesaloniceni 2, 3; I Timotei 4,1). Ispitele ne sunt in viata de mare
folos, de vom avea rabdare in ele. Deoarece ele se trimit cu ingaduinta lui
Dumnezeu pentru incercarea credintei noastre (I Petru l, 6-7), Pentru incercarea
dragostei noastre fata de Dumnezeu (Deuteronom 13, 3) si pentru incercarea supunerii
hoastre, deoarece Dumnezeu nu ispiteste pe nimeni (Ioan 13, 14). Apoi, Dumnezeu
fiind prea drept, nu ingaduie ca noi sa fim ispititi mai presus de puterile
noastre (I Corinteni 10,13).
357 Cum se inteleg cele aratate de Sfantul Dionisie Areopagitul, care zice asa
: " Dumnezeu este totul intru toate si intru nimenea nimic.
Si dintru toate, tuturor se cunoaste, iar din nimic nimanui" ? (Despre dumnezeiestile
nume,cap. 7).
Taina acestor cuvinte se arata luminat prin teologia catafatica (afirmativa)
si prin teologia apofatica (negativa). Sa se stie : " Cand mintea noastra se
suie prin zidiri catre Ziditorul, vazand si intelegand cuvintele cele din zidiri,
asemanandu-se cu Ziditorul, atuncea unelteste teologia cea adeveritoare si suitoare
(catafatica), numind pe Dumnezeu Intelept, Bun, Lumina, Soare, Aer, Foc si toate
cele ce sunt, fiind pricinuitor al acestora. Iar dupa ce se va sui cu duhul
Si mai presus de fire la Ziditorul si va vedea ca nu este asemenea cu toate
zidirile, ci fara de asemanare le intrece pe acestea, atunci unelteste teologia
apofatica, numind pe Dumnezeu cu tagaduire si covarsire mai presus de intelepciune
si mai presus de bunatate..." .
Si Sfantul Ioan Damaschin, aratand ca nici o zidire nu poate atinge fiinta lui
Dumnezeu, zice asa : " Dumnezeu a creat astfel lumea spirituala, adica pe ingeri
Si pe toate cetele ceresti, si este clar ca acestea au o natura spirituala si
incorporala in comparatie cu materia caci numai Dumnezeirea este cu adevarat
nemateriala si incorporabila. Dumnezeu apoi creaza pe om cu mainile Sale proprii
din natura vazuta si nevazuta, dupa chipul si asemanarea Sa. A facut corpul
din pamant, iar sufletul rational si ganditor l-a dat prin insuflarea Sa..."
(Dogmatica).
Aceasta numim la om chip dumnezeiesc caci cuvintele " dupa asemanare" arata
asemanarea cu Dumnezeu in virtute, atat cat este posibil. Trupul si sufletul
au fost facute simultan si nu mai intai unul si apoi celalalt, dupa cum in chip
gresit arata Origen. Sfintii Parinti spun ca omul este facut de Dumnezeu ca
un alt Dumnezeu dupa dar, nu dupa fiinta.
Sa intelegem, deci, ca atat ingerii cu toate cetele ceresti, cat si omul zidit
dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu nu ating cu nimic fiinta lui Dumnezeu,
care e in veci neinteleasa de nimeni. Aceasta inseamna ca Dumnezeu este totul
in toate prin energiile Sala cele necreate, nu prin fiinta Sa. Iar prin fiinta
sa nu este cunoscut nimic nimanui.
Intreaga creatie a lui Dumnezeu se imparte in patru categorii : vietuitoare
nemuritoare si insufletite, cum sunt ingerii; altele care au minte, suflet si
duh, precum sunt oamenii; altele au numai duh si suflet, cum sunt animalele;
iar altele au numai viata, cum sunt plantele de tot felut. In ierburi dainuieste
singura viata, fara suflet, fara duh si fara minte.
Am spus acestea spre a se intelege ca Dumnezeu Se cunoaste si Se descopera tuturor
oamenilor prin intreaga Sa creatie, care este condusa de pronia si puterea Sa,
adica de energiile divine necreate. Iar fiinta lui Dumnezeu nu se descopera,
nici se poate cunoaste vreodata nimanui din nici o creatie si nici o minte a
celor din cer si de pe pamant n-o poate cuprinde in veci.
Parintele Cleopa
Viata Parintelui Cleopa - de Arh. Ioanichie Balan
Ne vorbeste Parintele Cleopa - vol. 1-10 Editura Episcopiei Romanului 1995-2000
DESPRE
APOCALIPSA
O ISTORIOARA ADEVARATA
VINDECAREA CELOR DOI DEMONIZATI DIN GADARA
CUVaNT CATRE MAICA IRINA, AFLATA iN SUFERINTA
CUVaNT LA iNCEPUTUL POSTULUI MARE DIN ANUL 1983
PREDICA LA CALUGARIA PARINTELUI NIFON
DESPRE PUTEREA MILOSTENIEI SI POCAINTA CEA ADEVARATA
CUVaNT LA iNCEPUTUL POSTULUI MARE, DIN ANUL 1984
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR DAMASCHIN SI VITALIE
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR MACARIE, IOANICHIE SI IACOV
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR IERONIM SI AUGUSTIN
DIN PRISOSUL INIMII GRAIESTE GURA
DIAVOLUL CARE S-A TRANSFORMAT iN iNGER DE LUMINA
CHEMAREA LUI DUMNEZEU SI ASCULTAREA OMULUI
SFATURI DUHOVNICESTI 1
MESAJE DUHOVNICESTI ALE MARILOR PARINTI
CUVaNT LA NASTEREA DOMNULUI
CUVaNT LA SOBORUL MAICII DOMNULUI
DESPRE ANUL NOU SI DESPRE CALENDAR
O MINUNE CU SFaNTA ICOANA A MaNTUITORULUI
CUVaNT DESPRE RAI
MARIA PARTEA CEA BUNA SI-A ALES
CUVaNT LA CINA CEA MARE
CUM SA PRAZNUIM DUHOVNICESTE
DUMNEZEU ESTE TOTUL iNTRU TOATE SI iNTRU NIMENI,
NIMIC
DRAGOSTEA FATA DE ZIDIREA LUI DUMNEZEU
FILOSOFIA PAIANJENULUI
DESPRE JUDECATILE LUI DUMNEZEU
iNDOIALA iN CREDINTA
DESPRE RUGACIUNE
CUVaNT LA iNMORMaNTAREA PARINTELUI AMBROZIE
DOGARU
SFATURI DUHOVNICESTI 2
PREDICA LA NASTEREA SFaNTULUI IOAN BOTEZATORUL
O ISTORIOARA CU FEMEILE CARE FAC AVORTURI
TREPTELE URCUSULUI DUHOVNICESC SAU "iNALTAREA
LA CER"
iNSEMNATATEA CELOR SAPTE LAUDE ALE BISERICII
CELE TREI TREPTE ALE MaNIEI
DESPRE CRESTEREA COPIILOR iN FRICA DE DUMNEZEU
NEASCULTAREA DE PARINTI
PEDEAPSA PENTRU COPIII CARE SE RIDICA iMPOTRIVA PARINTILOR
CELE OPT PRICINI DE NEPUTREZIRE A MORTILOR
MUTAREA MUNTELUI ADAR CU RUGACIUNEA
DARURILE MAICII DOMNULUI
CALUGARUL CARUIA I S-A ARATAT MAICA DOMNULUI
CaNTAREA AXIONULUI "AXION ESTIN"
JUDECATA! O, JUDECATA!
POTOPUL CU APA SI POTOPUL CU FOC
CE VRETI SA VA FACA VOUA OAMENII, FACETI SI VOI LOR ASEMENEA
CELE PATRU ISPITE ALE OMULUI DIN VREMEA MORTII
OMUL CA IARBA, ZILELE LUI CA FLOAREA CaMPULUI
SFATURI DUHOVNICESTI 3
SFATUL DRACILOR
DESPRE MOARTE
DESPRE
FRICA DE DUMNEZEU
DESPRE PAZA MINTII
SFANTA SPOVEDANIE
SFANTA IMPARTASANIE
SFANTA CRUCE
DESPRE DRAGOSTEA DE DUMNEZEU
DESPRE FELUL LACRIMILOR
HARUL MANTUIRII
DESPRE IUBIREA DE ARGINT
POCAINTA IMPARATULUI MANASE
CUGETAREA LA MOARTE
CELE PATRU LEGI DUPA CARE VA JUDECA HRISTOS LUMEA
JUDECATA DE APOI
DESPRE VISE SI VEDENII FALSE
DREAPTA CREDINTA A NEAMULUI ROMANESC
DIFERENTELE DINTRE BISERICA ORTODOXA SI CEA CATOLICA
INTREBARI DE CREDINTA
DESPRE APOSTOLI SI IERARHIA BISERICII
ROLUL FEMEII IN FAMILIE, SOCIETATE SI IN BISERICA
CINSTIREA MAICII DOMNULUI
PUTEREA SFINTEI CRUCI
CUM CITIM IN SFANTA SCRIPTURA
VORBIREA LUI DUMNEZEU CU NOI
ROLUL CELOR PATRUZECI DE SFINTE LITURGHII
STILUL VECHI SI NOU
PREDICA LA SCHIMBAREA LA FATA
PATIMA DOMNULUI
CINSTIREA MAICII DOMNULUI
CELE 14 REGULI PENTRU MERGEREA LA BISERICA
SA NU JUDECAM PREOTII !
LUCRAREA CONSTIINTEI
NUNTA CRESTINA
IDOLUL NOROC
INIMA DE MAMA
MINUNEA FACUTA DE DUMNEZEU CU VADUVA ANASTASIA
SINODUL AL VII-LEA ECUMENIC
PILDA SEMANATORULUI
PROOROCII MINCINOSI
DESPRE RAI
DESPRE IAD
DRUMUL SUFLETULUI DUPA MOARTE
DESPRE VRAJITORIE
TREPTELE RUGACIUNII
DREAPTA CREDINTA A NEAMULUI ROMANESC
SFATURI DUHOVNICESTI
Lumina si faptele credintei - convorbiri cu Parintele Cleopa
1. Introducere
2. Despre creatie, caderea omului, rai si iad
3. Despre credinta, nadejde, dragoste si har
4. Despre rugaciune si Sfanta Liturghie
5. Despre pacat, spovedanie, Sfanta Impartasanie
6. Despre casatorie, datoriile sotilor si copiilor
7. Despre suferinta, ispite, vrajitorie
8. Despre rugaciune, lacrimi, duhovnicie, datoriile
preotilor
9. Despre ingeri, moarte, viata viitoare si judecata
de apoi
10. Diverse cuvinte de folos, secte, ecumenism
11. Alte cuvinte de folos
12. Despre energiile necreate
13. Rolul ispitelor in mantuire
14. Despre copii si tineretul crestin
15. Prozelitismul
sectar, indemnuri si sfaturi pentru toti
Interviuri audio/video cu Parintele Cleopa
Predici ale Parintelui Cleopa la duminicile de peste an (pe alt site)
Parintele Arsenie Papacioc
![]() |
Ne vorbeste Parintele Arsenie - vol. 1-3
- Despre smerenie
- Sfaturi duhovnicesti
- Sfintele Taine
- Taina Iubirii
- Interviu despre calugarie
- Ortodoxie si secte
- Dialog cu tinerii despre casatorie
- Despre calugarie si casatorie
- Convorbiri duhovnicesti I (NOU)
- Convorbiri duhovnicesti II (NOU)
Interviuri audio/video cu Parintele Arsenie
