[ dreapta credintć ] [ drumul sufletului dupa moarte ] [ yoga ] [ magie. vrćjitorie ] [ diavol ] [ sex ] [ avort ] [ noroc ] [ superstitii ] [ OZN ] [ muzica rock ] [ bioenergie ] [ horoscop ] [ noile buletine 666 ] [ alte religii ] [ televizor ] [ vise ] [ stiintć si religie ] [ pćcate ] [ canoane ] [ cćsćtorie familie ] [ rugćciuni ] [ cum postim ] [ asceza ] [ foto galerie ] [ interviuri online ] [ psalticć MP3 ] [ calendar ortodox ] [ cćrti ] [ duhovnici ] [ noutćti ] [ index ]
 


Ortodox TV - interviuri video cu parinti - filme documentare

 

Cuvīntul  V

 

 

Sfinţia voastră, revenirea la Biserica Ortodoxă, īn timp, s-a făcut prin Botez, prin Mirungere sau prin Pocăinţă - īn funcţie de greşeli şi de timpul despărţirii. Īntrebarea este următoarea: revenirea la Biserică are un caracter sfinţitor, adică nu prin īnvăţături, că şi-au dat seama de greşeli sau īnvăţături teologice ?

 

arhimandrit Arsenie: Revenirea la Biserică nu se poate face decīt cu lepădarea de īnvăţătura papistă; catolicii trebuie să se primească la Biserică după cum scrie[1] īn īnsemnările din Molitfelnicele autentice (a se vedea Molitvelnicul bogat tipărit la Mănăstirea Neamţu[2], la anul 1843), după cum arată atīţia Părinţi (amintim pe Sfīntul Paisie de la Neamţ, pe Sfīntul Nicodim Aghioritul), şi după cum bine scrie şi īn Pidalion (a se vedea īnsemnările şi subīnsemnările la canonul 46 Apostolic, īn Pidalionul tipărit la Mănăstirea Neamţu, la anul 1844), lucru valabil şi pentru protestanţi, neoprotestanţi, anglicani sau alţii.

Monofizitismul a fost condamnat la 451 la Sinodul IV Ecumenic la Calcedon, iar monotelismul la 680 la Sinodul VI Ecumenic la Constantinopole.

 

Monofiziţii sunt unii mai radicali, alţii mai moderaţi; sunt şi ei de mai multe feluri.

 

arhimandrit Arsenie: Nu ne interesează; şi creştinii unii sunt mai trăitori, alţii mai slabi - dar sunt creştini.

Nu este vorba de cum trăieşti, ci ce trăieşti. Nu facem anchetă care este mai bun şi care este mai rău; ca să fii bun trebuie să fii īn dogmele creştine şi īn practica creştin-ortodoxă.

Dogmă īnseamnă adevăr de credinţă revelat, cuprins īn Scriptură şi īn Tradiţie, aprobat şi practicat de Biserică.

 

Sfinţia voastră, datorită tendinţelor ecumeniste, slujbele de venire a eterodocşilor la Biserică nu mai sunt tipărite īn cărţile de cult, īn Molitfelnice.

 

arhimandrit Arsenie: Nu contează; vorbim de Molit-felnicele mai vechi, autentice, unde se precizează aducerea la Ortodoxie.

 

Ar trebui să se includă şi īn Molitfelnicele noi aceste slujbe?

 

arhimandrit Arsenie: Nici nu se pune problema. Ce mai discutăm - acestea sunt tendenţioase.

Eu am şi un Molitfelnic care nu este chiar nou şi acolo, īn loc de lepădări şi de venirea la Ortodoxie, s-a pus un acatist. E posibil aşa ceva?! Vremea a schimbat lucrurile de la sine ?

Dacă este vorba, şi mai multe lucruri schimbate vei vedea ! - nu numai atīt.

Să se păstreze molitfelnicele vechi; n-avem voie să schimbăm cum vrem noi.

 

Sfinţia voastră, de ce este nevoie să se facă Taina Botezului, Mirungerii, Pocăinţei cīnd se revine la Biserică ?

 

arhimandrit Arsenie: Pentru că respectivii au intrat īntr-o rătăcire faţă de adevărul mīntuitor.

Această mare Taină este venirea Sfīntului Duh, luminarea inimii lor, luminarea poziţiei lor.

 

Sfinţia voastră, īn cadrul revenirii la Biserică se poate face aceasta fără Taina Botezului, Mirungerii, Pocăinţei, după caz ?

 

arhimandrit Arsenie: Dacă vor să vină la Ortodoxie, nu se poate face decīt prin Taina Botezului, Mirun-gerii sau a Pocăinţei.

 

Dar dacă nu se vrea să se treacă prin această taină? Vă īntreb pentru că aceasta este tendinţa actuală.

 

arhimandrit Arsenie: Rămīn aşa cum sunt, īn erezia lor, īn credinţa lor.

 

Nu se poate trece peste acest pas?

 

arhimandrit Arsenie: Este singurul mod prin care poţi să-l aduci.

Altă situaţie nu există; unde, la o īntīlnire tendenţioasă ?!

 

Sfinţia voastră, vedeţi foarte simplu unirea Bisericilor (revenirea la Ortodoxie): prin lepădare de erezii, Botez, Mirungere.

 

arhimandrit Arsenie: Este simplu, dar are toată adīn-cimea, şi toată īnălţimea. Este mīntuirea īn joc. Ce simplă …

Este simplu dacă vrei, dar este foarte complicat un simplu ca acesta; vorba lui Dostoievski: e complicat un om simplu.

Biserica Ortodoxă s-a pregătit să ajute toată lumea pămīntului să se mīntuiască, să fie pe linia dorinţei divine.

Ne īmpăcăm acuma īntr-o īnţelegere aşa, să fim şi noi apuseni, să fim moderni ?! Ce ne-a dat Apusul ?!

 

Aţi spus, sfinţia voastră, că Biserica īntīi sfinţeşte şi apoi īnvaţă.

 

arhimandrit Arsenie: Biserica mai mult decīt īnvaţă, sfinţeşte.

 

Adică īntoarcerea la Ortodoxie are un caracter sfinţitor.

 

arhimandrit Arsenie: Da, prin revenire, prin taina propriu-zisă. Are un caracter de taină, de īmplinire.

 

Adică nu de īnvăţătură ?

 

arhimandrit Arsenie: Nu poţi să faci un gest dacă el nu revine la īnvăţătura pe care a pierdut-o.

Cine vine mărturiseşte Adevărul; chiar pentru asta īi pui īntrebarea: te lepezi de patimi - mă lepăd, te lepezi de... - mă lepăd … Să se lepede de īnvăţătura trecută şi să intre īn īnvăţătura ortodoxă.

Să fim fericiţi că suntem ortodocşi. Am zis lucrul acesta singur, īn pădure: "Doamne, īţi mulţu-mesc Doamne că m-ai născut ortodox". Şi mi-a dat putinţa să mă conving de valabilitatea acestei trăiri.

Sute de ani. O zi, două, trei, patru, cinci, zece şi 365 fac un an. Dar sute de ani? Şi am trăit aceste lucruri īmpreună. Sfīntul Martin este mucenic la Sinodul VI Ecumenic cu problema monotelistă; a fost contemporan cu Maxim Mărturisitorul. Este un papă martir pentru Adevăr şi toate aceste lucruri sunt anulate acum. Pentru ce? Pentru un fes roşu pus deasupra capului?

 

De exemplu stiliştii; ei cum revin la Ortodoxie? Prin mirungere?

 

arhimandrit Arsenie: Stiliştii nu.

 

Dar cum? Se primesc prin pocăinţă ?

 

arhimandrit Arsenie: E vorba de calendar; calen-darul este o măsurătoare.

Deci ei vin aşa, pur şi simplu ?

 

arhimandrit Arsenie: Pur şi simplu să revină, numai că ei s-au complicat acuma - ca să-i primeşti; pentru că te botează īncă o dată dacă eşti botezat, şi dacă eşti cununat te cunună īncă o dată.

Botezul repetat, īţi dai seama ce mare greşeală; şi au căzut īn erezie. Nu pentru calendar, ci pentru că repetă botezul.

 

Din cauza calendarului au dat īn...

 

arhimandrit Arsenie: Păi sigur, dacă n-asculţi. Cine n-ascultă intră īn păgīnătate : "şi, dacă nu te ascultă, să-ţi fie ca un păgīn şi vameş"[3]; deci păgīnătatea.

 

Sfinţia voastră, nu prea s-au republicat hotărīrile sinodale.

 

arhimandrit Arsenie: S-au publicat; citim Pidalionul.

Ce nu s-a publicat?

 

Nu s-au retipărit.

 

arhimandrit Arsenie: Nu s-au retipărit, da. Ştiu lucrul acesta şi am īnvinuit chiar - vorbeam cu patriarhul Iustinian. Eu predam istorie la un seminar īn Neamţ, seminar monahal, şi umblam īn cărţile lui Iorga să caut nişte adevăruri istorice; ce putea să-mi dea Iorga?

 

Săracu' Iorga.

 

arhimandrit Arsenie: Săracu’ şi nevinovatul Iorga ...

Ce putea să-mi dea? Eram disperat. Pīnă cīnd, printr-un preot īndrăzneţ, am găsit o carte care era pierdută; am dat de ea pentru că m-a ajutat Dumnezeu, că aveam mare nevoie de Pidalion. Sunt exact toate canoanele Sfinţilor Apostoli, ale Sinoadelor Ecumenice şi Locale, ale Sfinţilor Părinţi.

S-au tipărit aceste cărţi. Nu putea să nu se tipărească canoanele Sfinţilor Părinţi. S-au tipărit şi fracţionat: separat ale Sfinţilor Părinţi, ale Sinoadele Ecumenice. Eu am avut toate ediţiile - 7 erau, dar mi le-au luat studenţii; dar Pidalionul īl am.

Am avut şi Pidalionul mare[4], īn chirilică, pe care l-a tipărit Veniamin Costache. L-am scăpat de la foc, că īl ardeau comuniştii. Era chiar Pidalionul lui Iosif Naniescu, fost mitropolit la Iaşi, legat īn aur pe margine. Are īnsemnări şi subīnsemnări de pagini īntregi; este un pidalion mare, gros, foarte important. O cultură īntreagă e acolo.

 

 

Īnsemnări  pentru  Cuvīntul  V.



A se vedea Īnsemnări pentru Cuvīntul  V, la pagina 87.



[1] A se vedea ediţiile respective; retipărire īn: Din istoria marii apostazii: Sinodul de la Ferrara-Florenţa, Editura Scara, 2002, pentru īnsemnările din Molitfelnic, din Pidalion, cīt şi fragmen-te din Viaţa Sfīntului Paisie de la Neamţ; de asemenea, a se vedea cele două volume de Convorbiri şi istorisiri duhov-niceşti, ale Sfīntului Paisie de la Neamţ.

 

[2] Despre īmpotrivirea faţă de cărţile tipărite la Mănăstirea Neamţu, şi īnţelesul acesteia, a se citi Istorie pentru Vedenia monahului Theodosie, din Sfīnta Monastire a Neamţului, īn anul mīntuirii 1797, īn luna decembrie 20 spre 21, după adormirea Precuviosului Paisie Stareţul şi arhimandritul Sfintelor Monastiri Neamţu şi Secu, cu trei ani īn urmă .

 

[3] Spune Domnul nostru, Iisus Hristos, Ucenicilor: "Şi de-ţi va greşi ţie fratele tău, mergi şi-l mustră pe dīnsul īntre tine şi īntre el singur; deci, de te va asculta, ai dobīndit pe fratele tău. Iar de nu te va asculta, mai ia īmpreună cu tine īncă pe unul sau doi, ca prin gura a două sau a trei mărturii să stea tot graiul. Iar de nu-i va asculta pe ei, spune-l soborului; şi de nu va asculta nici de sobor, să-ţi fie ţie ca un păgīn şi vameş", Sfīnta Evanghelie de la Matei, Capitolul 18, versetul 15,16,17.

 

[4] Tipărit la Mănăstirea Neamţu, 1844; cuprinde īnsemnările şi subīnsemnările la canoane ale Sfīntului Nicodim Aghioritul. Nu conţine şi hotărīrile de dogmă, horos-urile Sinodale.

 

SINGUR ORTODOXIA
arhimandrit Arsenie Papacioc


CUVĪNTUL I
Despre unitatea Bisericii; despre dialogurile cu cei care s-au desprins de Biserica; despre ecumenism.
Īn care se arata ca unitatea Bisericii tine de Mīntuitorul Hristos, care este Calea, Adevarul si Viata.

CUVĪNTUL II
Despre Sinoade, despre dogme, despre drumul spre mīntuire; despre schisma si despre eres; despre succesiunea apostolica.
Īn care se arata ca singurul drum mīntuitor este cel al Bisericii Ortodoxe.

CUVĪNTUL III
Despre o noua mentalitate si un nou limbaj "teologic", adica despre biserici nedepline, biserici surori si altele ca acestea.
Īn care se arata ca dragostea se bucura numai de Adevar.

CUVĪNTUL IV
Despre rugaciunile īmpreuna cu schismaticii si ereticii, care acum se numesc si "rugaciuni ecumenice"; si altele, tot "ecumenice".
Īn care se arata ca trebuie sa ne rugam īn Adevar, īn practica Adevarului, asa cum s-a predanisit de catre Biserica drept-maritoare.

CUVĪNTUL V
Despre revenirea la Ortodoxie, adica:
Rīnduiala cum se cuvine sa primim pe schismatici si pe eretici, care vin la drept maritoarea credinta.
Precum se spune īn Molitvelnicele autentice.

ULTIMUL CUVĪNT