[ dreapta credintć ] [ drumul sufletului dupa moarte ] [ yoga ] [ magie. vrćjitorie ] [ diavol ] [ sex ] [ avort ] [ noroc ] [ superstitii ] [ OZN ] [ muzica rock ] [ bioenergie ] [ horoscop ] [ noile buletine 666 ] [ alte religii ] [ televizor ] [ vise ] [ stiintć si religie ] [ pćcate ] [ canoane ] [ cćsćtorie familie ] [ rugćciuni ] [ cum postim ] [ asceza ] [ foto galerie ] [ interviuri online ] [ psalticć MP3 ] [ calendar ortodox ] [ cćrti ] [ duhovnici ] [ noutćti ] [ index ]
 


Ortodox TV - interviuri video cu parinti - filme documentare

 

Cuvīntul  III

 

 

Sfinţia voastră, este un cuvīnt, spune Mīntuitorul: "īn Casa Tatălui, Meu multe lăcaşuri sunt"  [1].

 

arhimandrit  Arsenie: Asta nu īn ce priveşte Adevărul, ci īn ce priveşte trăirea Adevărului, este acest pasaj.

 

Este o părere, pe care o exprimă chiar unii dintre teologii ortodocşi, cum că ar fi vorba de un locaş mai mic pentru protestanţi, un locaş pentru catolici etc.

 

arhimandrit Arsenie: Aceste locaşuri sunt consi-derate după gradul de trăire, de īmplinire privind Adevărul; asta este, nu altceva pentru că, dacă sunt mai multe locaşuri, īşi fac loc şi adventiştii, de ce nu? Dar īşi fac loc, dacă vrei aşa, chiar şi turcii şi īşi fac loc toate religiile pentru că sunt locaşuri multe acolo; nu?

 

Dacă-i mīntuie Mīntuitorul.

 

arhimandrit Arsenie: Mīntuitorul doreşte să se mīntuie toată lumea, dar El a spus cum se mīntuie; şi cine nu va respecta, a spus că nu se va mīntui - gata; spune Mīntuitorul: "cine n-adună cu Mine risipeşte"[2].

Adevărul este numai unu care a făcut revoluţie mare īn toate veacurile. Dacă nu era Adevărul-Hristos se desfiinţa Vechiul Testament; dacă nu era Adevărul, filosofiile şi toate adversităţile īmpotriva lui Hristos nu ar fi avut motiv să mai existe.

Duşmanii adevărului Ortodox vin cu fel de fel de aspecte dialectice, cu fel de fel de personalităţi cu renume care au creat epoci, că a spus cutare şi cutare.

După aceştia, ar avea dreptate şi unii ca Voltaire, care parafrazează tot ce-i īmpotriva lui Hristos, că Mīntuitorul este un bastard al unei mironosiţe cu un legionar roman; dacă-i vorba de aşa ceva. Dar să-l īntrebăm pe Voltaire, acuma, ce-i cu bastardul…

 

Acuma, unde-o fi...

 

arhimandrit Arsenie: Unde e, ce-a văzut acuma? Nu le e ruşine!

 

Era duhul masoneriei atunci.

 

arhimandrit Arsenie: Nu ne interesează; masoneria este o preocupare şi īnvăţătura pe limbă drăcească[3].

Ne interesează care este Adevărul şi avem obligaţia să-l respectăm chiar pīnă la moarte; asta-i poziţia. Altfel nici nu s-ar putea judeca lucrurile, nici nu avem cum; dacă nu eşti īn Adevăr, nu-i jenat Satana.

Unul, după Īnvierea Mīntuitorului - a atacat Satana tocmai acolo unde era Adevărul trăit, care era chiar Mīntuitorul - īn veselia care a adus-o īn toată creştinătatea, unul oarecare era trist. Cum să nu fiu trist? Că şi eu am făcut minuni, dar nu m-a răstignit nimeni. N-a răstignit Satana decīt pe cei care-i convenea, deci numai Adevărul omoară pe dracul.

 

Sfinţia voastră, ce a vrut să spună Mīntuitorul prin cuvintele: "Părinte Sfinte, păzeşte-i pe dīnşii īntru Numele tău, pe care ai dat mie, ca să fie una, precum şi Noi." [4]? Pentru că, adesea, dialogurile ecumenice se bazează  pe aceste cuvinte.

 

arhimandrit Arsenie: Noi, ortodocşii, suntem deja una cu Adevărul. "Una" - adică asta-i speculaţie!

Una īn Adevăr, Adevărul-Hristos !

 

Adică Biserica Ortodoxă.

 

arhimandrit Arsenie: Biserica Ortodoxă; n-a propo-văduit Hristos şi pe ăla şi pe ăla! Am fost una şi am rămas cu Hristos; n-am schimbat nimic din ce ne-a vorbit El, deci El este ortodox.

 

Se poate spune despre Bisericile Ortodoxă şi Catolică că sunt Biserici surori? Referitor la termeni.

arhimandrit Arsenie: Ascultă, e inutil; repetăm mereu lucrurile astea. Suntem fraţi, dar nu īn Adevăr. "Drag mi-e Platon, dar mai drag mi-e Adevărul". Numai īn Adevăr e unitate; dacă nu e Adevăr nu e unitate.

Şi pe urmă, ca să se apere, trebuie să mă facă pe mine habotnic, nepoliticos, necivilizat, neocci-dentalizat; ei, ştii, ia uite!

 

Se pot căsători ortodocşi cu catolici sau cu protestanţi?

 

arhimandrit Arsenie: Nu recomandăm, deşi se fac lucrurile astea. Le recomandăm să se facă ortodox respectivul sau repectiva.

 

Pot participa clerici ortodocşi la Liturghia catolică să spună diverse rugăciuni ?

 

arhimandrit Arsenie: Nu recomand acest lucru.

 

Se poate oficia Mesa catolică, Liturghia catolică, īntr-o biserică ortodoxă?

 

arhimandrit Arsenie: Eu nu aş permite. Nu aş permite pentru că, de ce să se facă lucrul ăsta, cīnd suntem Biserică Ortodoxă ?

Ei au venit cu o serie īntregă de metode; cum să fac dacă ei n-au Proscomidie ?

Nu-i vizibil că e propagandă? Dar de ce te bagi peste mine? De ce nu mă laşi īn pace? De ce? Ce te mīnă? Nu vezi! E un vierme care este Neadevărul; n-au identitate.

 

Sfinţia voastră, se folosesc acum noi termeni "teologici"; unul ar fi: biserică nedeplină. Poate să fie o biserică nedeplină?

 

arhimandrit Arsenie: Nu poate să fie, nu mai e biserică.

 

Este un nou limbaj  [5]- limbaj teologic - care se foloseşte.

 

arhimandrit Arsenie: Nu este teologic, ci este speculativ, īn tot felul şi, dacă noi susţinem acest Adevăr cu sīngele nostru, Adevăr pe care-l vedem neforţaţi şi nu putem să-l vedem altfel pentru că s-au făcut atītea, s-a confirmat prin atītea semne grozave Adevărul acesta, ne consideră habotnici; adică de ce? Pentru că nu zic ca tine, sunt habotnic?

 

Este un limbaj folosit şi de unii ortodocşi.

 

arhimandrit Arsenie: Ăsta este un prost ortodox care nu cunoaşte ortodoxia; dacă-i vorba.

 

Biserică nedeplină este un termen greşit ?

 

arhimandrit Arsenie: Nu există aşa ceva. Nu este Biserică dacă nu este deplină. Ei au făcut aceste greşeli de dogmă şi atunci e biserică nedeplină.

 

Da, adică e o taină nedeplină, ceva mai aşa...

arhimandrit Arsenie: Uite ce-i, la Sinoadele astea Ecumenice dădea anatema pe toţi cei care erau īmpotriva adevărului care forma obiectul Sinodului.

Sinodul cu privire la monotelism chiar pe patriarhul care a făcut acatistul Bunei-Vestiri, Serghie, l-a scos anatemizat pentru că a fost de părerea ereticilor că o singură voinţă are Mīntuitorul.

 

Sub anatema se cade automat ? Sau cum ?

 

arhimandrit Arsenie: Se cade automat dacă nu susţii Adevărul. Dacă eşti īn erezie intri de la sine īn blestem, nu mai este nevoie să te anatemizeze cineva.

Nestorie a fost patriarh pe vremea aceea la Sinodul III Ecumenic privind Teotokos şi a susţinut pe eretici. El a spus că nu-i susţine, şi l-au luat direct pe Nestorie: dar tu cum zici ? Nestorie a răspuns: Nu-i născătoare nici de Dumnezeu, nici de om, e născătoare de Hristos. Şi l-au prins, şi a căzut īn anatemizare.

Era o hotărīre sinodală şi au rămas aşa aceştia.

 

Rămīn īn vigoare toate anatemele acestea ?

 

arhimandrit  Arsenie: Rămīn īn vigoare, fără discuţie.

Noi avem datoria să păstrăm Adevărul, se spune cu sabia īn mīnă; de aceea şi Apostolul Pavel este īn icoană cu sabia, de aceea l-am desenat şi eu cu sabia.

Adică el era habotnic? Era habotnic - ce-ai zice de asta?

Adevărul este apărat cu sīnge - asta īnseamnă; că īşi fac loc cu sabia - sabia cuvīntului. Spune Sfīntul Pimen: "o dată rabzi, a doua oară rabzi, a treia fă-te sabie".

Īnvăţătura creştină pare un paradox, pe ici pe colea, pentru că iese din logica omenească, pentru că este logică divină; să crezi īntr-un loc pe care nu-l vezi, aceasta nu mai este o logică pipăibilă. Aceasta este puterea credinţei, şi aici este toată puterea creştinului: să creadă [6]; ferice de cel ce nu a văzut şi a crezut [7].

 

Sfinţia voastră, se spune că este biserica văzută, luptătoare şi biserica nevăzută, biruitoare; şi această biserică văzută, vizibilă, se spune despre ea că este divizată, īmpărţită.

 

arhimandrit Arsenie: Biserica propriu-zisă nu-i divizată, oamenii sunt divizaţi, oamenii s-au despărţit. Cīnd zici Biserică se īnţelege adevăr mīntuitor, de credinţă; nu e glumă.

Ce se numeşte dogmă? Adevăr de credinţă revelat, cuprins īn Scriptură şi īn Tradiţie, aprobat şi practicat de Biserică.

Sfinţia voastră, īn cadrul ecumenismului se vorbeşte de o nouă mentalitate, de un om ecumenic care să fie un creştin īngăduitor, receptiv pentru respectarea tradiţiilor fiecăruia. Ce recomandaţi teologilor ortodocşi care poartă discuţii şi intră īn contact cu cei ce s-au desprins de Biserică - discuţii teologice?

 

arhimandrit Arsenie: Eu cred că sunt influenţaţi atunci cīnd spun că trebuie să fim maleabili şi nu habotnici; nici nu-i vorba de habotnicie.

A apăra Adevărul este un erou al Adevărului, pentru că altfel ar īnsemna să ne tremure mīna pe sabie, pe sabia Adevărului; nici o biruinţă nu va fi cu mīna tremurīnd.

Adevărul este acesta, īl respectăm de mii de ani, l-au respectat şi ei sute de ani şi s-au rupt de adevărul mīntuitor. Acuma ne pare foarte rău, suntem destul de īndureraţi, dar asta nu īnseamnă că sunt de partea lor. Domnule, te compătimesc şi atīt.

 

Ei sunt lăudaţi că sunt teologi de talie mondială.

 

arhimandrit Arsenie: Nu mai vorbim; dracul e mai mult, zice că e Dumnezeu. E, ia uite!

 

Dar cum să-şi manifeste dragostea pentru că, dacă le spui că sunt schismatici sau eretici, se supără?

 

arhimandrit Arsenie: Dragostea iartă totul, dar se bucura numai de Adevăr[8]. Asta-i dragostea!

Dragostea nu-i chiar aşa să bem o cafea īmpreună şi gata, suntem o unitate.

Dragostea crede totul, uită totul, dar se bucură numai de adevăr. A fost grozav acest Corinteni 13!

 

Sfinţia voastră, se vorbeşte despre viaţă ecumenică, vocaţie ecumenică, cununie ecumenică, rugăciune, cultură, vizite, bibliotecă ecumenică, calendar ecumenic şi există şi un Institut Ecumenic "Sfīntul Nicolae", institut ortodox, dar care propagă ideile acestea ale ecumenismului. Ce credeţi că ar spune Sfīntul Nicolae, sfinţia voastră?

 

arhimandrit Arsenie: Eu ştiu ce ar spune Sfīntul Nicolae, şi asta ar spune toţi; aş spune că toţi ştiu ce ar spune Sfīntul Nicolae.

Care este scopul de se fac aceste amestecări de concepţii să zicem că e una religia? Aceste jocuri de lumini, momente demonstrative se fac cu un scop.

Nu adevăraţii oameni ortodocşi organizează lucrurile acestea, pe ici pe colea.

 

Dar acum unora chiar le place.

 

arhimandrit Arsenie: N-au nici o răspundere, n-au conştiinţă, n-au răspunderea Adevărului.

 

Şi ce ar spune Sfīntul Nicolae, sfinţia voastră?

 

arhimandrit Arsenie: Le-ar da cīte o palmă; ca lui Arie. Asta a făcut Sfīntul Nicolae.

La urma urmei, ce altceva făcea Arie, decīt nu recunoştea Adevărul despre Hristos; i-a tras două palme. Asta ar face…

 

Ar avea cam multe palme de dat acum.

 

arhimandrit Arsenie: Acum, păi da; adică nu vezi cu ce aspecte de subţietate vin să se apropie prin asta, prin asta, prin asta!

Domnule, am băut o cafea īmpreună la masă - am băut cafeaua aia; eu puteam să o beau şi acasă, dar am băut-o cu el. Cu ce scop? Ce, vrei să spui că a fost altă cafea? A fost mai gustoasă că ai băut-o cu ăla? E un scop care urmăreşte ceva.

Uite dovada: Papa a venit īn Romānia nu ca să vadă organizaţia Bisericii, bisericile pline şi credinţa statornică, īn masă, cum este īn Romānia.

A venit şi a făcut o slujbă catolică-demonstrativ; deci a avut un scop. A avut un scop să se facă o legătură că nu era nici o legătură cu el.

 

Īn aer liber s-a făcut să vadă toată lumea.

 

arhimandrit Arsenie: A făcut o şi mai mare greşeală că au văzut romānii: ce, uite, ce…ce-i aia, dom’le !?!

 

Au rīs.

arhimandrit Arsenie: Au rīs, pentru că mai īnainte de toate, romānul nostru respectă tradiţia pe care a moştenit-o, Adevărul.

Aşa şi cu Greco-catolicii s-a făcut cīnd au vrut să-i schimbe. Ei n-au vrut să se īnchine altfel, şi cīnd au văzut că nu puteau să-i facă să se īnchine, le-au zis: īnchinaţi-vă ca voi, dar ţineţi administrativ de noi; şi, uite, acum sunt mai catolici decīt catolicii.

 

I-a prins cu puţin.

 

arhimandrit Arsenie: I-a prins cu puţin; dacă au ţinut de ei organizatoric, fac ca ei pentru că ăla comandă. Acesta a fost scopul.

Aşa face şi aici; īncet-īncet, īncet-īncet. Acestea sunt nişte demonstraţii, niste apariţii cu scopuri veninoase.

 

 

 

Īnsemnări  pentru  Cuvīntul  III.

 



A se vedea Īnsemnări pentru Cuvīntul  III, la pagina 65.



[1] Sfīnta Evanghelie de la Ioan, Capitolul 14, versetul 2.

 

[2] Spune Domnul nostru, Iisus Hristos: "Cel ce nu este cu Mine, īmpotriva Mea este, şi cel ce nu adună cu Mine risipeşte", Sfīnta Evanghelie de la Matei, Capitolul 12, versetul 30.

 

[3] A se vedea hotărīrea arhiepiscopului Ciprian al Ciprului, la anul 1815.

 

[4] Sfīnta Evanghelie de la Ioan, Capitolul 17, versetul 11.

 

[5] Alături de "biserică nedeplină", "biserică-soră", alţi termeni ai teologiei moderniste sunt: "sobornicitate deschisă", "interco-muniune spirituală", "eclesiologie euharistică"; aceştia sunt străini de Predanie, de Teologie, sunt năluciri.  

 

[6] Spune Sfīntul Apostol Pavel: "dreptatea lui Dumnezeu īntru dīnsa se descoperă din credinţă īn credinţă, precum este scris: Iar dreptul din credinţă va fi viu.", Epistola Sfīntului Apostol Pavel către Romani, Capitolul 1, versetul 17.

 

[7]  Sfīnta Evanghelie de la Ioan, Capitolul 20, versetul 29. 

 

[8] Epistola Sfīntului Apostol Pavel īntīia către Corinteni, Capitolul 13, Dragostea şi bunătăţile ei, versetul 6.

 

SINGUR ORTODOXIA
arhimandrit Arsenie Papacioc


CUVĪNTUL I
Despre unitatea Bisericii; despre dialogurile cu cei care s-au desprins de Biserica; despre ecumenism.
Īn care se arata ca unitatea Bisericii tine de Mīntuitorul Hristos, care este Calea, Adevarul si Viata.

CUVĪNTUL II
Despre Sinoade, despre dogme, despre drumul spre mīntuire; despre schisma si despre eres; despre succesiunea apostolica.
Īn care se arata ca singurul drum mīntuitor este cel al Bisericii Ortodoxe.

CUVĪNTUL III
Despre o noua mentalitate si un nou limbaj "teologic", adica despre biserici nedepline, biserici surori si altele ca acestea.
Īn care se arata ca dragostea se bucura numai de Adevar.

CUVĪNTUL IV
Despre rugaciunile īmpreuna cu schismaticii si ereticii, care acum se numesc si "rugaciuni ecumenice"; si altele, tot "ecumenice".
Īn care se arata ca trebuie sa ne rugam īn Adevar, īn practica Adevarului, asa cum s-a predanisit de catre Biserica drept-maritoare.

CUVĪNTUL V
Despre revenirea la Ortodoxie, adica:
Rīnduiala cum se cuvine sa primim pe schismatici si pe eretici, care vin la drept maritoarea credinta.
Precum se spune īn Molitvelnicele autentice.

ULTIMUL CUVĪNT