[ dreapta credintă ] [ drumul sufletului dupa moarte ] [ yoga ] [ magie. vrăjitorie ] [ diavol ] [ sex ] [ avort ] [ noroc ] [ superstitii ] [ OZN ] [ muzica rock ] [ bioenergie ] [ horoscop ] [ noile buletine 666 ] [ alte religii ] [ televizor ] [ vise ] [ stiintă si religie ] [ păcate ] [ canoane ] [ căsătorie familie ] [ rugăciuni ] [ cum postim ] [ asceza ] [ foto galerie ] [ interviuri online ] [ psaltică MP3 ] [ calendar ortodox ] [ cărti ] [ duhovnici ] [ noutăti ] [ index ]
 




Hristos sau Kaizen
- comentarii de Gigel Chiazna

In luna aprilie profesorii de Religie din sectoarele 1 si 4 au fost convocati la intrunirea metodica , ce s-a tinut la Palatul Patriarhal pentru prezentarea si promovarea miscarii Kaizen in scoli prin profesorii de Religie si preoti.

Recomandarea s-a facut prin prezentarea acordului din partea Bisericii si a Ministerului Cercetarii si Educatiei. De fata au fost reprezentanti oficiali ai Bisericii, ai MEC si ai Fundatiei Noi Orizonturi

Se pare ca incepand cu anul scolar 2005-2006 copii vor avea sansa sa il invete pe Kaizen in loc sa afle cuvantul lui Hristos, si asta fara sa ne-o impuna UE.


Ce este Kaizen?

Conform wikipedia, Kaizen este o abordare a productivitatii care are ca origine unele aplicatii de munca ale unor experti americani in intreprinderile japoneze, dupa Al Doilea Razboi Mondial.

Literal, Kaizen inseamna imbunatarie continua: kai = continua, zen = imbunatatire. De asemenea, kai mai inseamna schimbare, si zen bine, deci s-ar mai putea traduce si ca schimbare in bine.

Wikipedia mai mentioneaza ca ciclul activitatii kaizen poate fi definit ca:

  • standardizarea unei operatii
  • masurarea operatiei standardizate
  • extragerea rezultatelor si compararea cu cerintele
  • inovare pentru atingerea cerintelor si cresterea productivitatii
  • standardizarea noilor operatii
  • continuarea cicului la infinit

Dar, ca in orice lucrare, ca sa vedem daca e buna sau nu, trebuie sa vedem ce se face, cine face, cum se face si mai ales pentru ce se face. Cu atat mai mult cu cat este vorba de o lucrare care priveste educarea copiilor nostri si mai ales ce invata ei la ora de religie in scoala.

Ce se face?

Conform Observator nr. 17/Iunie 2005, o publicatiei a Guverului Romaniei:

Începând cu martie 2005 USAID în colaborare cu Organizaţia Internaţională a Carităţii Creştin Ortodoxe (IOCC) şi Biserica Ortodoxă Română au iniţiat un program cu scopul de a implica vastele resurse ale BOR în informarea populaţiei, schimbarea atitudinilor oamenilor referitor la problemele sociale stringente cu care se confruntă românii-în special SIDA şi violenţa domestică. Proiectul se desfăşoară pe perioada a trei ani într-un total de nouă judeţe din România. Deschiderea de cluburi de iniţiativă pentru tineret (Kaizen) reprezintă o componentă importantă a programului implementat de partenerul BOR/IOCC respectiv FUNDAŢIA NOI ORIZONTURI. Scopul Fundaţiei Noi Orizonturi este de a contribui la o dezvoltare susţinută a societăţii folosind ca metode Educaţia prin Aventură şi Serviciul în folosul comunităţii. Aşadar în anul 2005 se vor deschide 18 cluburi de tineret Kaizen care vor promova voluntariatul şi iniţiativele tinerilor printr-un concept inovator - serviciul în folosul comunităţii. Kaizen (din japoneză “Îmbunătăţire continuă”) este un club de tineret care combină distracţia, educaţia şi serviciul în folosul comunităţii pentru o dezvoltare personală continuă a tinerilor şi în consecinţă a societăţii în care trăim. Până în septembrie 2005 se vor deschide 6 cluburi Kaizen în Bucureşti, Iaşi şi Craiova. Cluburile de tineret vor fi coordonate de minim 2 pana la 4 facilitatori de grup care au statutul de lideri voluntari ai clubului şi sunt responsabili de îndrumarea şi susţinerea activităţii clubului de tineret. Fundaţia Noi Orizonturi prin programul “Consolidarea Iniţiativelor Comunitare de prevenire a HIV/SIDA şi a Violentei în Familie “ recrutează voluntari (studenţi, profesori de religie sau de alte materii, absolvenţi, angajaţi, orice persoană activă ,etc) pentru a fi facilitatori de grup în cluburile de tineret Kaizen. Această poziţie oferă şansa celor implicaţi de a fi activi în comunitate împreună cu tinerii din clubul lor, de a-şi dezvolta abilităţile şi competentele sociale prin activitatea de instruire permanentă oferită de instructorii FNO dar şi prin activităţile practice în care sunt implicaţi. Pentru liderii Kaizen care activează de doi ani în cluburile Kaizen din Valea Jiului, implicarea lor în activitatea cluburilor a fost esenţială pentru îmbunătăţirea competenţelor sociale necesare chiar şi pentru viitoarele angajări. Dacă credeţi că munca în echipă, comunicarea, responsabilitatea, cooperarea, rezolvarea problemelor, respectul şi încrederea, asumarea riscului şi dezvoltarea caracterului sunt competenţe pe care le puteţi îmbunătăţi şi mai ales transmite tinerilor din România sunteţi aşteptaţi să ne contactaţi la numerele de telefon de mai jos. Cursurile de instruire Kaizen vor începe cel târziu în data de 8 Aprilie în toate cele trei regiuni.

De asemenea, conform unui comunicat de presa al Ministerului Educatiei:

Patrarhia Română, Guvernul SUA prin Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltarea Internaţională (USAID), Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Organizaţia Internaţională pentru Caritatea Creştin Ortodoxă (IOCC), au semnat astăzi, 19 aprilie, acordul de parteneriat privind ,Consolidarea iniţiativelor comunitare de prevenire a HIV/SIDA şi a violenţei în familie, în România".

Scopul acestui parteneriat este prevenirea problemelor legate de HIV/SIDA şi de fenomenul violenţei în familie, prin intermediul preoţilor, al membrilor comunităţilor parohiale ortodoxe şi al profesorilor de religie din şcoli. Programul este structurat pe trei planuri:

  • instruirea preoţilor şi a profesorilor de religie cu privire la moduri practice de intervenţie şi mobilizare a membrilor comunităţilor parohiale;
  • implicarea activă a preoţilor şi a profesorilor de religie în activităţi de prevenire a HIV/SIDA şi a violenţei în familie;
  • încurajarea implicării membrilor comunităţilor parohiale ortodoxe în acţiuni de prevenire a celor două flageluri.

Prezent la semnarea acestui acord, ministrul educaţiei şi cercetării, prof. univ. Mircea Miclea, a declarat: ,Ministerul Educaţiei şi Cercetării îşi oferă sprijinul, în raport cu obiectivele proiectului şi cu responsabilităţile asumate, pentru a contribui la de-stigmatizarea categoriilor de persoane vizate de acest program şi la formarea unor atitudini responsabile în rândul tinerilor cu privire la violenţa domestică şi la HIV/SIDA".

Ca măsuri concrete în acest sens, programele şcolare pentru religie vor fi modificate şi vor include ca obiective de referinţă cele două teme (violenţa domestică şi HIV/SIDA), aproximativ 4 ore pe an urmând să fie dedicate abordării acestora. De asemenea, MEdC va monitoriza, cu sprijinul inspectoratelor şcolare, aplicarea proiectului, va recomanda discutarea subiectelor şi în cadrul orelor de orientare şi consiliere şi va încuraja transferul de bune practici şi voluntariatul în rândul tinerilor pentru participarea la campanii de informare în acest domeniu.

Finanţarea costurilor de implementare va fi asigurată de Guvernul SUA, prin intermediul Misiunii USAID în România, aceasta ridicându - se la suma de 2.000.000 USD. Contribuţia în natură a Patriarhiei Române, a Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi a IOCC, a fost evaluată la 3.390.000 USD. Durata programului este de trei ani şi se va derula, în două etape, în 15 judeţe (13 din cele 24 de eparhii ale Patriarhiei Române). Prima etapă va cuprinde, judeţele: Iaşi, Neamţ, Bacău, Constanţa, Ialomiţa, Mehedinţi, Dolj, Timişoara, Bucureşti. Din al doilea an. Programul se va extinde şi în alte 6 judeţe: Vaslui, Galaţi, Braşov, Alba, Cluj şi Bistriţa - Năsăud.

Cine face?

Actorii in acest proiect sunt: BOR, IOCC si FNO.

BOR se va implica prin preotii din parohii si prin profesorii de religie in scoala.

IOCC nu reiese prea clar cum si unde se va implica.

FON va fi motorul principal al acestui proiect, prin organizarea cluburilor Kaizen si implementarea celorlalte proiecte care tin de acest program Kaizen.

Mai multe informatii despre FON se pot afla de pe site-ul fundatiei (www.noi-orizonturi.ro).

Interesanta mi s-a parut viziunea acestei fundatii despre traditia religioasa:

Traditiile religioase sunt deseori o piedica în calea dezvoltarii socio-economice normale - ea înseamna promovarea prosperitatii umane, atât individuale cât si colective, ceea ce traditia iudaica numeste shalom. Religia poate fi uneori excesiv de individualista, fatalista si prea putin preocupata de lucrurile lumesti. De asemenea, poate da nastere unor superstitii stupide sau fanatisme, poate întretine nationalismul, xenofobia si rasismul, atitudini si actiuni mânate de ura, toate acestea împiedicând dezvoltarea societatii si a economiei. (continuare)

Coroborat cu scopul declarat al acestei fundatii, anume Scopul nostru este simplu: sa dam generatiei urmatoare de tineri, abilitatea auto-organizarii in a-si rezolva propriile probleme putem vedeam clar ca pentru ei religia nu este decat "o sursa culturala foarte importanta care, daca este folosita judicios, poate avea un rol important în calea spre o dezvoltare sustinuta".

Cum se face?

Nu stim cum vor putea preotii sa lupte impotriva HIV/SIDA sau a violentei in familie mai mult decat o fac acum si nu intelegem de ce trebuia un program special pentru asta, deoarece oricum homosexualii, desfranatii si betivii care-si bat femeile nu prea dau pe la biserica. Cat despre profesorii de religie, oricum ei trebuie sa ii invete pe copii abstinenta si toate celelalte care sa ii fereasca de aceste probleme.

Ramane de vazut, cum anume va ajuta BOR la implementarea acestui program. Deocamdata profesorii de religie din centrele in care se implementeaza programul sunt chemati la traininguri Kaizen si apoi testati de FON, iar la orele de religie din cateva scoli din Bucuresti, au loc deja activitati conduse de membri sau volunari ai asociatiei, care activitati cauta sa promoveze conceptele Kaizen, existand chiar si un manual care sa ii ajute pe formatori.

De asemenea, FON cauta sa dezvolte cluburile locale Kaizen care sa implementeze programul si proiectele Kaizen, care la baza au de fapt tot acest manual.

Iata cateva extrase referitoare la aceste activitati *:

"Structura întâlnirilor săptămânale este simplă şi eficientă. Se are în vedere ca toate cele trei aspecte ale misiunii declarate a clubului Kaizen ( distracţie, învăţare şi muncă) să fie incluse în mod egal în fiecare întâlnire Kaizen. Cum se prezintă o întâlnire Kaizen? Fiecare şedinţă conţine un joc amuzant care vizează consolidarea echipei, o poveste moralizatoare şi discutarea ei, pregătirea şi conceperea unui joc de consolidare a echipei, cursuri de realizare şi planificare a unui proiect."

Dar, desi structura intalnirilor este simpla, daca veti citi manualul veti putea vedea de fapt ca Kaizen este un fel inlocuitor pentru Hristos. Anume, ceea ce copiii oricum ar invata la religie (ba chiar mai mult), cam acelasi lucru promite si Kaizen, insa intr-un mod mai (ales) distractiv.

Iata rezultatele pe care le promite Kaizen pentru participanti (sublinierile ne apartin):

  • Se distrează într-un mod sănătos
  • Interiorizează valorile morale şi beneficiile colaborării
  • îşi dezvoltă stima de sine pe baza unor valori pro-sociale şi sentimentul de realizare prin implementarea unor proiecte concrete
  • Au experienţa unui grup comunitar care se îngrijeşte de membri şi a unui cerc de prieteni adevăraţi
  • îşi dezvoltă abilităţi de viaţă şi vocaţionale
  • înţeleg că sunt purtători de valoare în comunitatea lor
  • îşi formulează scopuri importante pentru viitor

Dar rezultatele acestea se obtin in mai multe stadii:

  • formarea clubului: în acest stadiu membrii unui nou grup încep să se cunoască la nivel superficial. Ei încep să-şi definească propriile roluri în cadrul grupului; aceste roluri e foarte probabil să se schimbe şi vor evolua odată cu înaintarea în ciclul existenţei clubului. Pe perioada acestui stadiu, tinerii participanţii tind să fie nerăbdători şi doritori să mulţumească pe oricine şi în orice context. Ei caută în mod clar o conducere şi o îndrumare şi sunt nerăbdători să realizeze "ceva". Liderii trebuie să aibă cel mai activ rol în această perioadă comparativ cu oricare altă perioadă din evoluţia grupului. Un grup nou format are nevoie de direcţii şi de întăriri pozitive frecvente. Deşi grupul nu este capabil încă să realizeze prea multe lucruri fără a fi ajutaţi de lideri, este crucial să încerce să atingă un obiectiv palpabil şi realizabil pe parcursul acestei perioade. Aceste realizări vor forma o temelie la care grupul să poată privi înapoi în mod pozitiv şi de la care să poată evolua în viitor când vor avea parte de conflicte şi provocări. Acest capitol se adresează stadiului iniţial de formare al unui grup, cu descrieri specifice despre procesul realizării "Contractului de Valori" precum şi idei pentru a începe derularea de proiecte.

  • elaborarea Contractului de Valori: "un proces prin care un grup se defineşte, îşi dezvoltă propriile lui norme şi valori, cerând apoi un angajament individual la normele stabilite. Acest proces este apoi finalizat într-un document scris care poate fi folosit ca o referinţă şi ca un memoriu pentru tot restul vieţii grupului".

    Pentru a intelege importanta contractului de valori intr-un grup Kaizen, manualul exemplifica cu viziunea lui Lincoln asupra unui angajament:

    "Noi suntem o naţiune (citeşte "club Kaizen") formată printr-o convenţie, printr-o angajare de a urma anumite principii, printr-un schimb de promisiuni de respectat şi prin anumite convenţii între noi şi restul lumii. Aceste principii şi identităţi sunt miezul identităţii Americii şi sufletul politicii ei. Ele fac ca naţiunea americană să fie unică şi valoroasă pe lângă şi în faţa altor naţiuni. Dar cealaltă parte a acestei convenţii mai conţine şi o avertizare asemenea celor spuse de profeţii din Israel: dacă ne trădăm încrederea unii în alţii şi uităm principiile acestei convenţii atunci vom pierde totul, pentru că ele suntem noi."

  • faza conflictelor (storming)

  • punere in aplicare (performing): Grupul s-a format deja intr-o echipa puternica unde fiecare persona isi intelege si isi joaca rolul in implementarea proiectelor in serviciul comunităţii. [...] membrii Kaizen interiorizează efectiv valorile morale si civice Kaizen si le demonstrează practic si emipric prin serviciu in folosul comunităţii, dar intr-o maniera cat mai amuzanta. Ei isi dezvolta cunoştinţe si sentimente morale printr-o atitudine de dăruire. Ei aplica comportamentele proprii in Kaizen, dar si in toate deciziile lor zilnice

  • faza de transormare (transforming) inseamna împingerea grupului spre un nivel si mai inalt de performanta sau permite diferite schimbări in grup care sa diminueze performantele pentru o vreme. Acest subcapitol se va axa pe doua aspecte diferite ale fazei de Transforming. O modalitate uşoara de a privi faza de Transforming este de a face o analogie cu urcatul pe munte. Câteodată tu si grupul tau realizaţi ca ceea ce creadeati a fi un vârf de munte in procesul de progres s-a dovedit a fi un vârf fals. Ar mai fi mult de urcat pana sa se ajungă la vârf: adevăratul scop al clubului a fost ascuns vederii si acum poţi sa îndeplineşti si mai mult.

Pe langa aceste etape, este de asemenea important ca liderii sa-i provoace pe participanţi pentru a le creste nivelul de angajament si implicare in Kaizen si in serviciile pentru comunitate. Pentru a crea angajamente mai serioase intre participanţii Kaizen, Fundaţia Noi Orizonturi a creat Angajamentul Kaizen si Jurământul Kaizen.

Angajamentul Kaizen este o explicaţie a opt valori fundamentale ale Kaizen si o scurta descriere a ceea ce inseamna sa trăieşti respectând acele valori zilnic. A fi membru Kaizen inseamna sa trăieşti in conformitate cu aceste valori si sa le promovezi; Angajamentul defineşte ce inseamna a fi in Kaizen. Impreuna cu scurtele promisiuni ale Jurământului Kaizen, Angajamentul Kaizen are rolul unui angajament global făcut de către toţi membrii Kaizen.

Si deoarece angajamentul nu este de ajuns pentru colaborarea dintre membrii, este nevoie si de un juramant:

Jurământul Kaizen reprezintă o promisiune pe care membrii o fac pentru a indeplini scopul si obiectivele Kaizen. Jurământul transforma ideea de Kaizen de la a fi doar un membru la un mod de a trai si a fi. El face ca implicarea in Kaizen sa fie mai personala, mai specifica si mai puternica. Membrii promit sa indeplineasca aceste trei lucruri atât prin Kaizen cat si prin stilul lor de viata.

Pentru ce se face?

Dupa cum am mentionat, acest program isi propune sa lupte impotriva HIV/SIDA si a violentei domenstice (in special) si a altor probleme sociale stringente cu care se confrunta romanii (desi nu se spune care).

Ramane de vazut cat de mult vor reusi FON sa impuna aceste cluburi Kaizen si sa rezolve parte din aceste probleme.

Ceea ce ne mira in special este modul cum se face si de ce a fost nevoie de importarea acestui concept (de fapt fals numit Kaizen) de asa-zisa "educatie prin joaca" si de ce acesti bani nu s-au folosit pentru imbunatatirea sistemului de invatamant si motivarea profesorilor cu salarii mai bune pentru a oferi o educatie mai buna elevilor.

De asemenea, nu intelegem de ce s-au bagat pe gat elevilor aceste activitati la ora de religie, unde ei trebuie sa invete despre Hristos, nu aberatiile new age care le promoveaza aceasta fundatie, care am vazut ce perspectiva are asupra religiei, si prin urmare si asupra ortodoxiei.

Oare la orele de religie copiii nu invata tot ceea ce cauta sa promoveze acestia (respect, responsabilitate, compasiune etc) insa fara sa zica nimic de Hristos?

Nu cumva prin implicarea bisericii prin profesorii de religie se incearca tocmai departarea copiilor de Hristos si promovarea unor idei umaniste prin mijloace destul de dubioase si foarte elaborate, care de fapt nu sunt decat un experiment pentru a vedea cum reactioneaza copiii romani si la ce percuteaza?

Prin acceptarea si implicarea in acest program, oare nu cumva recunoaste Patriarhia ca profesorii de religie nu isi fac treaba cum trebuie si ca trebuie sa importam si alte tehnici care sa ne ajute, chiar daca ele nu au nimic de a face cu traditia si credinta noastra?

De ce nu s-au introdus aceste activitati la orele de dirigentie sau cultura civica?

Oare dupa acest program, sa ne asteptam la schimbarea orei de religie in ora de Yoga, pentru a reduce si mai mult violenta domestica?

Daca vom analiza manualul Kaizen, putem vedea aceste cluburi sunt un fel de mini-secte, copii se strang la un loc, isi stabilesc niste reguli, isi ordoneaza viata pe baza lor, cauta sa se imbunatateasca permanent prin plinirea reguli, ba chiar isi asuma contracte, angajamente si juraminte Kaizen. Si daca in toate astea lipseste Hristos, nu e nici o problema, doar "traditiile religioase sunt deseori o piedica in calea dezvoltarii socio-economice normale", dupa cum se spune in prezentarea asociatiei.

Nu punem in discutie valorile care le promoveaza aceasta fundatie - valori nobile la urma urmei, si nici modul in care o face - indobitocire prin tehnici new-age - treaba lor. Punem in discutie parteneriatul BOR cu acestia si cedarea orei de religie. Este de asteptat ca ofensiva atee europeana prin influentele masonice sa faca presiuni asupra eliminarii orei de religie din scoala, si fara indoiala o sa vina timpul cat activistii lui aghiuta vor reusi asta. Nu ne asteptam insa ca aceasta sa se faca fara rezistenta din partea Bisericii si cu o ignoranta strigatoare la cer.

Dar pentru ca orice comentarii din afara sunt de prisos, iata ce zice o fata deja implicata intr-un astfel de club:

"pentru mine kaizen a insemnat mai mult decit as putea reda in cuvinte, a fost colacul meu de salvare in momentele critice ale umilei mele existente si nu exagerez, nu dramatizez sau nu incerc sa impresionez ! e purul adevar ! pt mine kaizen inseamna un mod de viata. kaizen este marea mea familie si ca in orice fam. uneori sunt neintelegeri dar stiu ca fam. e gata oricind sa ma asculte si sa ma ierte atunci cind gresesc, iar eu la rindul meu ofer intelegere. faptul ca am fost acceptata asa cum sunt cu bune cu rele...si apreciata pt mica mea contributie a insemnat mult pt mine. suportul moral inseamna mai mult decit un munte de bani pt. ca, cu banii nu poti cumpara multumire sufleteasca, aici in kaizen am avut parte de ambele : suport moral cind nu mai credeam in mine (inca mai am nevoie de citeva doze...) iar multumirea sufleteasca a venit atunci cand am vazut oameni fericiti in urma proiectelor ! stiu ca aceasta experienta "kaizen" mi-a schimbat viata ! in kaizen am intilnit OAMENI care si-au pus amprenta pe inima mea si orice s-ar intimpla pe viitor ma voi gindi cu drag la cei care mi-au schimbat destinul" (extras de pe forumul kaizen)

Iata deci un om salvat de Kaizen ...

Unde sunt insa oare cei salvati de Hristos? Ce fac ei?


* textele italice sunt preluate din manualul Kaizen elaborat de FON